Wednesday, July 16, 2008

Buletin Utama 16 Julai 2008 TV3 Berbohong atau Cuai?


















Terkejut tatkala membandingkan berita dari Edisi 7 yang diterbitkan oleh NTV7 pada jam 7 malam tadi dengan satu lagi stesyen milik Media Prima Berhad TV3,dalam ruangan beritanya yang terkenal iaitu Buletin Utama. Edisi 7 yang bersiaran pada jam 7 antaranya memetik temuramah yang dilakukan terhadap Datuk Seri Dr Wan Azizah yang juga merangkap Presiden Parti Keadilan Rakyat. Beliau memberitahu para pemberita mengenai kehairanan beliau apabila MP Rembau yang membangkitkan isu DNA terhadap suaminya yang masih didlam siasatan. Edisi 7 juga ada menyiarkan rakaman sidang Parlimen yang menunjukkan wanita besi yang sentiasa tampil lembut dan bersopan santun, hari ini bangkit mempertahankan suaminya sehinggakan membuat MP Rembau tergagap-gagap menjawab pertanyaan beliau. Saya sendiri tidak pernah melihat beliau "segarang" itu sebelum ini.
Beliau mempersoalkan mengapa MP Rembau beria-ia benar mengenai isu DNA suaminya berikutan kes liwat suaminya yang masih didalam siasatan. Saya juga sendiri pelik dengan MP Rembau ini apakah ada agenda tersembunyi yang tidak kita ketahui. Mungkin MP rembau lupa atau tidak tahu bahawa Wan Azizah sebelum bergelar ahli politik lama dahulu adalah seorang doktor. Jadi mustahil beliau tidak tahu prosedur yang melibatkan doktor dan pihak polis apabila berlaku tuduhan seperti ini. Syabas buat Dato Deri Dr Wan Azizah kerana telah membuktikan kehebatan anda di pentas Parlimen.
Pada jam 8 malam pula di TV3 ketika Buletin Utama bersiaran juga menyiarkan berita yang sama. Cuma yangb berbeza disini pembaca berita berkenaan yang sememangnya terpaksa mambaca skrip yang sudah tertulis mendakwa bahawa mereka tidak mendapat kenyataan media dari Dato Deri Dr Wan Azizah. Begitu juga ketika siaran rakaman sidang parlimen ditayangkan juga seolah-olah melenyapkan isu Khary dimalukan oleh Dato seri Dr Wan Azizah. Apakah ada arahan-arahan tertentu dari pihak-pihak tertentu yang menyuruh berita itu "dilenyapkan" walhal pada pertimbangan saya sendiri sebagai rakyat biasa yang berjawatan kecil menganggap berita itu sangat panas lagi sensasi. Adalah tidak logik sebuah stesyen tv nombor 1 di Malaysia tidak "mengetahui" berita ini sedangkan dalam masa yang sama satu lagi stesyen tv yang juga bernaung di bawah Media Prima Berhad menyiarkannya dengan penuh tanggungjawab. Apakah alasan TV3. Mungkinkah mereka akan mengatakan NTV7 terletak dibangunan yang berasingan iaitu di Shah Alam manakala tv3,tv9 dan 8tv pula di Sri Pentas. Atau mungkin juga mereka mengatakan antara tv3 dan NTV7 tidak berkongsi maklumat demi persaingan yang sihat. Adakah begitu????? Fikir-fikirkanlah...Namun bagi mereka yang terlibat...jikalau kamu sengaja melindungi kebenaran akan tiba satu hari nanti kamu akan menyesali perbuatan kamu hari ini. Allah akan membalas setiap apa yang kamu lakukan pada hari ini....Wassalam.

No comments:

Post a Comment