Sunday, October 17, 2010

Pergi rumah achik...makan laksa

Hari ni hari ahad aku cuti...
Pagi tadi lepas jer aku mandi sambil dengar
lagu2 dalam album "Maher Zain" , telefon aku pun
berbunyi... maknanya seseorang sedang membuat panggilan.

Aku tengok kat skrin telefon...tertera nama "achik".
Achik ni mak saudara aku yang bongsu belah mak.
Ini lah mak saudara yang paling rapat dengan aku dari dulu lagi.
Mungkin sebab aku membesar depan mata dia. Aku kan tinggal
dengan nenek aku masa kecik dulu.

Aku pun terus angkat phone. Rupa2nya achik nak
ajak aku datang umah dia...Dia masak laksa.... ( Sedap tu...)
Mak saudara aku yang sorang ni memang hantu laksa..
memang selalu sangat masak laksa...
aku pun suka makan laksa...sebab nenek aku dulu
suka sangat masak laksa...dan laksa memang dah
jadi sajian wajib hampir setiap petang kat
Felcra Changkat Lada tu....
sebabnya hampir kesemua penjaja di kawasan felcra
tu akan menjual hidangan yang diperbuat
dari isi ikan sebagai bahan asas kuahnya itu...
Kalau budak2 kampung aku mesti tau...
dulu tiap2 petang kitaorang akan beli laksa
20 sen dalam plastik...makan siap pakai straw lagi...
sungguh indah kenangan di waktu itu....


Achik pun sms alamat umah dia....
kejap jer aku cari...ini kira macam umah baru dia lah..
dulu dia duduk umah sewa area sg ramal...tapi sekarang
dah pindah seksyen 2 Bandar Baru Bangi.
Masuk jer dalam umah, terus salam cium tangan...
pastu anak tunggal dia plak salam aku...
dah besar dah anak dia..dah darjah 2.

Ingat dulu masa mula2 aku datang bangi tahun 2002 dulu..
anak dia baru lahir...sementara nak tunggu dapat kerja..
kadang2 aku akan jaga anak dia tu...
jangan ada yang pengsan plak kan...he...

yerlah "me as a babysitter kan...?"
Boleh ke???

Tapi takderlah macam kat atas ni kan....he3...anak dia ni jenis senang jaga...lagi satu masa kecik...anak dia tu comel...

Yer betul memang aku tak tipu...Nasiblah anak dia macam tak banyak ragam time tu...kalau tak mau gelabah gak aku yang baru berusia 17 thn tu...

Achik pun hidang laksa yang dia masak...
Dia suruh aku makan, sebab dia dah makan tadi....
Tak ambik masa lama pun kan...
terus capai mangkuk, ceduk bahan utama..laksa yg dah direbus,
campur timun, bawang ngan daun2 yg sepatutnya.
Last sekali campurkan ngan kuah yang pekat itu....
achik aku ni kalau wat laksa... asam keping, daun kesum ngan
bunga kantan mesti letak ekstra punya...
aku plak jenis yang suka kunyah asam keping ngan bunga kantan..
memang bestlah kan.... sedar2 dah 2 mangkuk...emmm sedap...
Thanks Achik......Sedap sangat.

Habis makan aku godek2 komputer dia jap...
Achik aku plak pergi goreng tapai ubi.
Apa tak caya??? Memang betul...tapai tu digoreng..
sedap gak..boleh tahanlah...

pastu tengok tv...pastu makan kek lapis serawak plak...
makan dodol terengganu yang di balut dalam daun palas...
wangi betul dodol tu....Dah habis tengok tv, makan nasi plak...
Kesimpulannya hari ni aku asyik makan jer... he3.

Dah kenyang...gi solat jap...
habis tu tengok tv citer tamil kat tv2...
layan gak...aku ngan achik tgk sampai habis....
sudah tu alih astro prima plak...ulangan raja lawak final..
ada nabil...bestttttt

pukul 5 lebih aku minta diri ngan achik.....
Terima kasih yer achik untuk segalanya......

Wassalam...

No comments:

Post a Comment