Friday, February 29, 2008

Pedoman = Keinsafan




Si Cilik Membaca Al Quran


Di sebuah negara pernah terdapat seorang penyair semasa ditawarkan jawatan disebuah kementerian dengan syarat dia mesti meninggalkan cita-cita, misi dan kritikan –kritikan benar yang sering dilontarkannya. Oleh kerana itu, ia berkata:

Ambillah semua harta benda dunia kalian
Dan biarkanlah hatiku
Merdeka, bebas dan asing tak dikenal
Kerana pada hakikatnya
Aku adalah orang yang paling kaya diantara kalian
Meskipun kalian membiarkan aku seorang diri
Tanpa memiliki harta...

Moral of The Story

1. Penyair berkenaan adalah hamba Allah yang memahami dan telah merasai nikmat keimanan yang menebal didalam hatinya...sehinggakan walaupun telah disogok dengan kedudukan yang tinggi tetapi dengan hati yang tenang telah menolak tawaran tersebut keran dia tidak sanggup kehilangan mutiara iman yang berharga dalam dirinya...Kerana dia mengetahui janji Allah itu benar...Syurga itu benar..., maka apalah hendak dibandingkan dengan kesenangan duniawi ini dengan kesenangan dan keredhaan Allah di akhirat kelak......
2. Firman Allah S.W.T, Di dalam Surah Al-Ashr, ”Demi masa , sungguh manusia berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran.” (Ayat 1 hingga3).
3. Sebenarnya kebanyakkan manusia tidak tahu bahawa mereka hidup didunia ini sebentar sahaja. Adakah mereka mengetahui bahawa sehari diakhirat bersamaan dengan 1000 tahun didunia...dan setelah dihitung 1 jam diakhirat bersamaan dengan 83 tahun didunia. Berapa ramai diantara kita yang mencapai umur sehingga 83 tahun pada zaman ini? Manusia merasakan mereka dapat memperdayakan Allah tetapi adakah mereka mengetahui bahawa Allah adalah sebaik-baik pembalas tipu daya. Maka janganlah kamu mencari rezeki dengan cara memperdayakan orang lain kerana Allah itu maha mengetahui segala yang terzahir dan tersembunyi didalam hati kita, kelak kita akan mendapat balasan yang dahsyat dari Allah. Dan ingatlah doa orang-orang yang teraniaya itu sangat mustajab. ”MENCARI YANG HALAL ITU FARDHU BAGI UMAT ISLAM.”.





No comments:

Post a Comment