Wednesday, April 7, 2010

Sembilan belas lapan puluh sen..., PAK TAM

Hu...hu..hu...aku kembali. Tadi masa balik kerja aku gi Triang temankan Bob. Dia nak amik telefon kat kedai member dia. Sampai sana bob suruh aku gi farmasi kejap tolong belikan "Glukose" untuk mak dia. Mak dia tengah sakit sekarang ni..Selera makan tak ada. So wife dia nasihatkan beli "Glukose" untuk tambah tenaga.

Maka sekonyong-konyong itu aku pun menapak cari farmasi dekat2 situ. Jalan punya jalan akhirnya aku pun jumpa kedai yang jual bender tu. Masuk jer kat dalam dari jauh aku dah nampak tin Glukose tu. Maka dengan pantas aku capai perisa oren 1 dan perisa anggur pun satu... Dengan bangganya aku pun letak barang tu atas kaunter. Masa tu kedai tu penuh dengar orang lain..semuanya bangsa cina. Aku tak cakap apa2 pun. Tapi amoi yang duduk depan aku tu terus kira. Siap kira terus dia cakap

Sembilan belas lapan puluh sen...,

Hah kenapa dia cakap melayu dengan aku? Dulu biasa aku pergi kedai cina, mesti diorang tersasul speaking cina ngan aku...tapi amoi ni berbahasa melayu plak ngan aku.....
adakah aku dah tak putih.....hu...hu...hu.. sedih....

Habis sesi jual beli aku pun kembali pada bob kat kedai telefon tu...dia belek2 glukose tu...pastu dia cakap kat aku yg mak dia tak boleh makan perisa buah ni...dia nak yg original flavour...
hu..hu...hu... maknanya kena patah balik lah ni.....

aku pun gi balik kedai tu....kali ni aku nampak macam mak dia pulak duduk kat kaunter tu...
macam biasa aku tak cakap apa apa pun terus mak dia tanya aku kenapa? aku pun cakaplah nak tukar yg original flavour nyer kan....so dia bagi tanpa banyak bicara...tetiba dia tegur aku lagi....

"Kenapa peluh manyak....?"
(yerlah kan jauh juga kedai tu dari kedai telefon...)

HUH.....
SAH AKU SEKARANG ADALAH PAK TAM (kurang putih)
Redha jerlah.....kembali ke bob semula....sambil jalan menunduk....

No comments:

Post a Comment