Saturday, May 14, 2011

Pemuda Idaman Merantau - Aku Yang Terasa Pulak...

Semalam kan satu negara menghadapi masalah nak akses Blogspot,
termasuklah aku pun kan......

Sebab tak tau nak buat apa,
maka aku pun saja2 berkunjung kat website2 lain.
Akhirnya secara tak sengaja aku termasuk kat link youtube
"pemuda idaman merantau" ni. Saja test dengar...


Wow....bagusnya...mesti bakal popular tak lama lagi...
band baru ni....tapi lagu tu menusuk kalbu lah...
Lirik lagu tu pendek jer...
tapi betul2 buat aku terasa bila tengok video klip dia...

kenapa aku terasa?????????????
Korang tengok sendiri video tu....



Ni lirik lagu tu... (yang warna kuning jer..)

Aku berada di negeri Seberang,
Ikhlaskanlah diriku untuk merantau,
Hapuslah semua air matamu,
Kuatkanlah diriku untuk bertahan.

Memang sekarang aku adalah anak rantau yang jauh
dari pangkuan keluarga tersayang.

Dah macam2 dugaan yang kena kat aku.
Kadang2 tertanya2 juga kenapa payah sangat

jalan yang terbentang dihadapan aku ni.
Terdetik juga dalam hati kecil aku ni, adakah ini balasan yang aku harus terima diatas sikap aku pada Arwah Ayah aku dulu?

Melihatkan kehidupan kawan2 yang sebaya dengan aku hari ini, lagi buat aku rasa macam kerdil jer. Bukan aku dengki, tapi sedikit ralat jer...kami sama2 membesar dipersekitaran yang sama, mempunyai guru yang sama , kemahiran yang hampir serupa, tapi hakikatnya kini nasib mereka jauh lebih baik dari aku sendiri.

Dengan keluarga pun kadang aku rasa segan juga. Dulu aku macam boleh nampak masa depan yang sangat baik sedang menanti aku. Tapi hari ini semua tu masih sesuatu yang tak pasti. Tapi satu yang aku syukuri, biar sehebat mana pun dugaan yang kena dekat aku, tak pernahlah pulak aku rasa down sangat2 sampai putus asa dengan hidup ni. Masih mengharap sinar yang akan menerangi kehidupan aku kelak. Selalu set dalam kepala otak aku ni, Allah tak kan menguji hamba2 nya melebihi dari apa yang mampu ditanggung oleh hambanya.

Siapa tahu berkat aku bersabar, akan ada kemanisan yang tersimpan rapi untuk aku nanti. Hanya padaMu tempat aku berharap.


Ku ingat ibunda dan kampung halaman,
Ku rindu dirimu, pujaan hatiku.

Mak aku adalah insan yang selalu aku kenang bila ada kat perantauan ni.
Rasa bersalah pun kadang2 terbit bila teringat kat mak.
Patutnya Mak dah betul2 boleh rasa nikmat memiliki anak lelaki macam aku ni, tapi aku bukan macam yang aku inginkan...Memang mak diam jer...tapi aku tahu dalam hati, dia risau dengan aku. Walaupun aku susah macam ni aku harap mak jangan risau sebab aku masih boleh bertahan dengan dugaan hidup ini. Tapi aku bersyukur juga sebab abang dengan adik dekat dengan mak. Diorang selalu jenguk mak. Kakak pun kadang balik juga jenguk mak. Semoga kesihatan dan kesejahteraan milik mereka. Lindungi keluargaku Ya Allah.

Aku akan pulang untukmu sayang,
Takkan lelah hatiku tuk mengejar mimpiku,
Aku akan pulang...ohh... tuk mengikat janji.....

Ya tak akan sesekali aku mengalah dengan takdir hidup aku ini,
Impian itu masih tersemat indah didalam kalbu,
akan ku perjuangkan demi sebuah mimpi yang aku ingin jadikan kenyataan
Tiba masa aku akan kembali untuk menyunting permaisuri hidupku....walau siapa pun engkau...
Rahmatilah perjalanan Hidupku kelak Ya Allah.
Amin Ya Rabbal Alamin...


3 comments:

  1. wow hebat nya tuh coment....buat gue makin terharu aj baca nya.....apa lagi di tambah liat tuh video asli nya.....ternyata di negeri jiran banyak yg mengagumi lagu2 indonesia y......pis-pis bray.....wkwkwkwk

    ReplyDelete
  2. salam kenal aku clozse from indonesia.......

    ReplyDelete
  3. Ya salam kenal.... Terima kasih sebab sudi datang ke blog ni.... Kita kan serumpun...peace Malaysia & Indonesia....

    ReplyDelete