Monday, June 27, 2011

Episod 9 dan 10 - Kitab Cinta ( Sinopsis )

Kali ni abang nak ringkaskan jer....
masa mencemburui abang.... ( walhal abang malas...hu3... )




Irfan dan Kartika tiba di Malaysia.
Seronok tengok Kartika berlakon jadui orang kampung yang teruja
bila sampai kat airport....seronok betul dia he3....
Rupa2nya Irfan ada saudara kat Malaysia.... ( 1 Lagi kebetulan.....hmmm)
Dorang berdua tumpang berteduh kat situ...yang sebenarnya saudara dia
ni bakal main peranan untuk meminang Mustika bagi pihak Irfan

Mustika ngan geng2 dia berkelana pergi kat Masjid tempat Wali duduk dulu...
Tapi hampa jer sebab Wali kan dah balik kampung Pak Imam tu...

Kat kampung Wali cuba mendekati Karmila demi
menunaikan hasrat Pak Imam.

Secara bersahaja dia mula memberi nasihat pada Karmila.
Niat baik Wali itu ternyata sangat

tidak disenangi oleh Karmila. Tapi Wali tetap Wali....
mana leh putus asa kan...tunggu.....


Bila malam menjelma, masa Karmila sorang2 dalam bilik dia ada terdengar
suara Wali tengah mengaja.... Nak tak nak dia kena akui yang
suara pemuda Acheh tu memang sedap.....( macam dah sangkuttt jer.....)

Mustika masih lagi terikat ngan perintah berkurung oleh ayah dia....
( tapi tadi boleh pulak pergi cari Wali kat Masjid kan ???? )
Dia minta izin nak keluar ngan member dia..,..ayah dia tak bagi...
Merajuklah dia kan......

Irfan telefon Mustika untuk bagitau yang dia ngan saudara dia nak
datang rumah Mustika untuk bincang pasal kes diorang.
Mustika setuju jer.

Keesokan harinya kedua2 keluarga bertemu,
dan saudara Irfan ni pun bagitaulah hajat sebenar kedatangan diorang.
Dalam masa yang sama Kartika pergi jumpa Mustika senyap2.
Aku ingat minah ni dah insap....tapi Kartika tetap Kartika....
Dia mula racun fikiran Mustika lagi.
( Ya Ampun....Kenapa skrip citer ni mcm ni ??? )


Kat kampung masa tengah mengajar budak2 mengaji tiba2 pak imam dapat
call. Bapa Mustika suruh Wali datang KL. Ada bender nak bincang....
Ayah Mustika pergi bilik anak dia. Bincang elok2.
Pas tu dia suruh anak dia buat solat sunat Ishtikarah.
Minta petunjuk dengan Allah.

Masa balik dari surau, Wali nampak Karmila ngan member dia
ngah dengar lagu lepak kat beranda...
Wali tegurlah...Karmila bengang jer...terus dia marah Wali balik...
siap speaking London lagi....
Tetiba Wali balas ngan english juga....melopong mulut Karmila....
dia tak tau Wali tu pelajar cemerlang kat Acheh.

Kat Rumah, Mustika baca balik puisi Wali untuk dia....
puisi tu lagi menambahkan keyakinan Mustika
yang Wali memang suka kat dia...

Dia yakin....sangat yakin....

Kartika Pasrah dan sedikit kecewa sebab Wali masih belum ditemui.
Akhirnya dia buat keputusan untukm balik ke Acheh.
Masa Irfan nak hantar Kartika, tiba2 Ayah Mustika call Irfan.
Cakap Wali ada kat rumah dia....
Kartika dengar dan apa lagi...nmengelejatlah dia nak ikut...
Makna nyer tak jadi baliklah kan.....

******************

Masa kat rumah Mustika Ayah Mustika tanya kehendak Mustika.
Tanpa berselindung dihadapan Irfan dan Kartika
Mustika mengaku yang dia cintakan Wali.... berani mati nyer pengakuan....

Reaksi Wali,

"Maaf kalau saya ngomong soal hukum itu ngak
kaitannya dengan Cinta.

Tapi soal ketaatan kita kepada Allah."


Mustika > Tapi perasaan saya juga tidak ada kaitannya dengan hukum Wali. Ianya datang dari Allah juga.

Wali > Tapi segala sesuatu itu mesti diatur dengan sebab. Saya sudah mengalami semuanya..
saya kehilangan keluarga saya, saya kehilangan harga diri saya, apakah masyarakat kampung mahu tau, Kalau saya itu tidak bersalah ? Dan saya dituduh mencabuli Kartika


Kartika > Bang Wali....

Wali > Diam Kamu! Diam Kamu! Kamu diam Kartika! Diam!

Wali > Perasaan saya itu nombor dua pak, pertama kita harus menyelamatkan hubungan Irfan dan keluarganya. Lagian Irfan tidak bisa pulang kalau dia tidak sama Mustika. Dan dia sudah menjatuhkan harga diri Mustika. Dia harus bertanggungjawab pak.


Kartika > Berarti bang Wali harusnya nikahi Tika dong? Kan harga diri Tika juga sudah tercemar di kampung. Ya kan ??
(Pandai jer kartika ni masuk daun.....)


Selepas menegaskan pendiriannya. Wali kembali ke kampung. Mustika kecewa dan malu apabila
perasaannya ditolak oleh Wali dihadapan keluarganya.

Kartika mengadu nasib dengan saudara Irfan, kebetulan Irfan dengar, dan dia terus menyampuk...

"Saya selalu dengar kata orang, Cintailah orang yang mencintaimu, bukan orang yang kamu cintai, kerana belum pasti orang yang kamu cintai itu mencintaimu...."

Kartika bengang..terus blahhhhh merajuklah tu......

Wali pesan dengan pak Imam jangan bagi tau kat ayah Mustika dia ada kat kampung.
Dalam dia2 Karmila dah macam suka ngan Wali.



Pak imam dapat call.
Orang KL minta dia datang mengajar semula tapi kat Masjid lain.

Maka setujulah pak Imam ni....
Maknanya Kandang kambing ngan anak dan isterinya kena tinggal lagilah.....
macam2 kan.....? Pak Imam siap ajak Wali lagi....
Karmila dengar perbualan Ayah dia ngan Wali....
Tiba2 dia cam sedih.... eleh...dah syok ngan Wali lah tu.....

BERSAMBUNG.......

3 comments:

  1. Assalamualaikum, sy suka baca sinopsis kamu. ringkas & padat. Mohon diteruskan penulisan sinopsis Kitab Cinta nya yah =

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
    2. Syukur alhamdulillah saya ucapkan kepada ALLAH karna atas kehendaknya melalui MBAH RAWA GUMPALA saya sekaran sudah bisa buka toko sendiri dan bahkan saya berencana ingin membangun hotel dan itu semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya tidak pernah menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini,atas bantuan MBAH RAWA GUMPALA yang telah memberikan nomor selama 3x putaran dan alhamdulillah itu semuanya tembus bahkan beliau juga membantu saya dengan dana ghaib dan itu juga benar benar terbukti,MBAH RAWA GUMPALA juga menawarkan minyak penarik kepada saya dan katanya minyak ini bisa digunakan untuk berbagai jenis keperluan dan baru kali ini saya temukan paranormal yang bisa dipercaya,,bagi teman teman yang ingin dibantu untuk dikasi nomor yang benar benar terbukti tembus atau dana ghaib dan kepengen ingin membeli minyak penarik silahkan hubungi MBAH RAWA GUMPALA di 085316106111 ini benar benar terbukti nyata karna saya sendiri yang sudah membuktikannya. BUKA BLOG MBAH RAWA GUMPALA

      Delete